روتین پوستی

هایپوست سالم و جوان یکی از مهم ترین ارکان زیبایی و شادابی چهره به حساب می آید. به همین خاطر داشتن یک روتین پوستی منظم و مناسب می تواند به حفظ جوانی، سلامت و طراوت پوست کمک کند.

در این راستا، شناخت نیازهای پوستی خود و انتخاب محصولات مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است و باید توجه داشت که با پیروی از یک روتین پوستی منسجم و مداوم، می توان به طور مؤثر از پوست مراقبت نمود و به زیبایی و شادابی آن کمک کرد. اما روتین پوستی بر چه اساس تعیین میشود؟ آیا این روتین بین تمامی افراد یکسان است؟ ما پاسخ این سوالات را خواهیم داد.

روتین پوستی  باید متناسب با نوع پوست، سن و شرایط آب و هوایی طراحی شود و مراحل انجام آن اغلب شامل پاکسازی، مرطوب‌سازی و محافظت در برابر آسیب‌های محیطی می باشد. همچنین این روتین بین تمام افراد یکسان نیست و باید براساس نوع پوست تعیین شود.

چرا انجام روتین پوستی اهمیت بالایی دارد؟

پوست به عنوان بزرگ‌ ترین و مهم ترین اندام بدن در معرض تغییرات و آسیب‌ های متعددی قرار دارد که این تغییرات با افزایش سن، بروز بیماری‌های مختلف، آلودگی‌های محیطی، نور خورشید و… رخ میدهد که به مرور زمان باعث تخریب و پیری پوست خواهند شد.

همچنین، داشتن پوستی سالم، شاداب و درخشان می‌تواند به بهبود ظاهر و زیبایی فرد کمک کند و افزایش اعتماد به نفس را به دنبال داشته باشد. در مجموع، با توجه به اهمیت پوست در سلامت، زیبایی و اعتماد به نفس افراد، انجام روتین پوستی روزانه و مناسب، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما برای انجام روتین پوستی در ابتدا لازم است تا پوست خود را به خوبی بشناسید و سپس نسبت به یافتن بهترین روتین پوستی اقدام نمایید.

شناخت انواع پوست

شناخت انواع پوست

برای اینکه تشخیص دهید چه نوع پوستی دارید، باید ابتدا صورت خود  را با ماده شوینده بشویید و یک‌ ساعت صبر کنید. حالا جلوی آینه و زیر نور زیاد به صورت خود نگاه کنید.

پوست نرمال:
پوست نرمال دارای رطوبت کافی میباشد  و به همین خاطر درخشان و متعادل است و با یک روتین پوستی سبک میتوان رطوبت و زیبایی آن را حفظ نمود.

پوست خشک:
این نوع از پوست به دلیل کمبود سبوم و رطوبت، دارای احساس تنش و کشیدگی است و برخی مواقع پوسته هایی برروی پوست نمایان میشود. این نوع پوست بیشتر در معرض خطر آسیب‌های محیطی قرار دارد و باید یک روتین پوستی مناسب برای آن در نظر گرفته شود.

پوست چرب:
پوست چرب به علت تولید بیش از حد سبوم، دارای درخشندگی و حالت براق است. اما در عین حال مستعد  آکنه و جوش‌ های چرکی نیز می باشد. بنابراین باید یک روتین مناسب برای آن در نظر گرفته شود تا چربی پوست تنظیم گردد.

پوست مختلط:
در پوست های مختلط ناحیه پیشانی، بینی و چانه چرب بوده و بقیه نواحی خشک و یا نرمال هستند. در چنین پوست هایی روتین های پوستی مختلفی باید انجام شود.

پوست حساس:
پوست حساس به دلیل حساسیت بیشتر به عوامل محیطی و محصولات آرایشی-بهداشتی، دچار واکنش‌های پوستی مانند سرخی، خارش و التهاب می‌شود و در چنین مواقعی نمیتوان از هر ماده و یا روشی برای بهبود پوست استفاده نمود.

انواع روتین پوستی

حال که در مورد انواع پوست صحبت نمودیم، قصد داریم در مورد روتین  روزانه پوست های مختلف نیز صحبت کنیم.

روتین پوستی برای پوست نرمال

هنگامی که پوست شما نرمال است، روتین مراقبتی ساده اما مؤثر برای حفظ سلامت و شادابی آن عبارت است از:

پاکسازی روزانه:

اگر شما از مواد آرایشی برروی پوست استفاده میکنید باید در ابتدا به کمک میسلارواتر پوست خود را به خوبی تمیز کنید و بعد از آن یک پاک کننده ملایم و بدون صابون جهت حفظ رطوبت پوست را انتخاب نموده و پوست خود را با آن شست و شو دهید و در انتها نیز با آب ولرم بشویید و به آرامی خشک کنید.( استفاده از محصولات با ترکیبات طبیعی و بدون الکل و پارابن)

آبرسانی و مرطوب کردن پوست:
از یک مرطوب کننده و آبرسان مناسب برای پوست نرمال استفاده کنید. این  کار به حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی کمک می کند.(مرطوب کننده را صبح و شب روی پوست تمیز و خشک شده بمالید.)

محافظت در برابر آفتاب:
هر روز از یک کرم ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. این کار به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و جلوگیری از آسیب های زودرس پوستی کمک می کند.

این روتین ساده اما موثر به حفظ سلامت و شادابی پوست نرمال کمک می کند. اما در نظر داشته باشید که باید این مراحل را به صورت روزانه و منظم انجام دهید.

روتین پوستی برای پوست خشک

روتین پوستی برای پوست خشک

برای پوست خشک، یک روتین مراقبتی مناسب می‌تواند شامل مراحل زیر باشد:

پاکسازی ملایم:

برای شستشوی صورت از پاک‌کننده ملایم و بدون صابون استفاده کنید تا پوست را خشک نکند.(محصولات بدون عطر و بدون الکل)

آبرسانی به پوست:

  • تونر آبرسان: بعد از پاک‌سازی، تونر آبرسان را استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز پوست را تأمین کند.
  • سرم مغذی: از سرم‌های حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C،عصاره های گیاهی و ویتامین E برای آبرسانی به پوست و رفع خشکی پوست استفاده کنید.

مرطوب سازی پوست:

  • مرطوب‌کننده غنی: برای مرطوب‌سازی پوست، از یک مرطوب‌کننده غنی و روغنی استفاده کنید.
  • روغن پایه: می‌توانید در آخر روتین، برای اضافه کردن لایه محافظتی، از روغن‌های طبیعی مانند روغن آرگان یا روغن بادام شیرین استفاده کنید.

محافظت در برابر آفتاب

محافظت در برابر آفتاب: همیشه از کرم ضدآفتاب مناسب برای پوست خشک استفاده کنید.((استفاده  از ضد آفتاب‌های با فرمولاسیون‌های مرطوب‌کننده و نرم‌کننده))

روتین شبانه برای پوست خشک نیز مراحل مشترکی با روتین روزانه دارد با این تفاوت که مقدار آبرسانی در شب باید بیشتر باشد، از کرم هایی حاوی ویتامین A برای ترمیم پوست و مشتقات آن(مانند رتینول)  استفاده شود و همچنین استفاده از کرم دور چشم فراموش نشود.

علاوه بر تمامی این موارد به یاد داشته باشید که لایه برداری از پوست خشک میتواند باعث آسیب رسیدن به بافت پوست شده و مشکلات زیادی برای آن ایجاد کند. پس بهتر است از اسکراب ها(لایه بردار) استفاده نکنید.

روتین پوستی برای پوست مختلط

هنگامی که پوست شما مختلط است، مراقبت از آن با پیچیدگی بیشتری همراه است. اما جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد، زیرا روتین پویستی ارائه شده  بسیار مناسب پوست مختلط خواهد بود.

پاکسازی ملایم:

از یک شست و شو دهنده ملایم و غیر صابونی  برای شست و شو صبح و شب استفاده کنید تا پوست تمیز شود. (استفاده از  میسلار واتر، ژل و فوم شست‌وشو)

آبرسانی به پوست:

تونر: از یک تونر آبرسان و مرطوب‌کننده برای تعادل دادن به پوست استفاده کنید. تونرهای حاوی اسید هیالورونیک، گلیسرین و آلوئه ورا مناسب برای پوست مختلط هستند.

مرطوب سازی:

  • سرم: از یک سرم حاوی مواد مرطوب‌کننده و ضد التهاب مانند سرم نیاسینامید استفاده کنید تا پوستتان نرم و صاف شود.
  • مرطوب‌کننده: از یک مرطوب‌کننده مناسب برای پوست مختلط استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌های حاوی روغن‌های طبیعی مانند روغن آووکادو یا روغن جوجوبا و ویتامین E مناسب برای پوست مختلط هستند.

لایه برداری: 

برای کاهش آکنه در ناحیه‌ی T صورت، یک روش موثر استفاده از لایه‌بردار ملایم است. یک لایه‌بردار ملایم حاوی اسید لاکتیک که برای پوست مختلط مناسب است را انتخاب کنید و هفته‌ای 1 بار از آن استفاده نمایید.

محافظت در برابر آفتاب:

از یک کرم حفاظتی با SPF بالا استفاده کنید تا بتوانید پوست خود را از افتاب محافظت کنید.

روتین پوستی روزانه و شبانه در پوست مختلط یکسان می باشد. اما برای حفظ جوانی پوست استفاده از کرم دور چشم در روتین شبانه پیشنهاد میشود.

روتین پوستی برای پوست چرب

پاکسازی کامل پوست:

از یک ژل شستشو یا فوم مناسب برای پوست چرب استفاده کنید تا پوست از آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی پاک شود. (استفاده از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک، چای سبز یا روغن‌های طبیعی مانند روغن درخت چای پیشنهاد میشود)

همچنین پس از شست و شو بهتر است از یک تونر بدون الکل استفاده کنید تا پوست روشن و تازه باقی بماند و منافذ باز آن بسته شود.(یک تونر سبک و حاوی ویتامین های c و e)

آبرسانی ملایم:

برای آبرسانی پوست نیز از آبرسان هایی حاوی هیالورونیک اسید استفاده نمایید. توجه داشته باشید که آبرسانی مناسب پوست چرب است که بسیار سبک بوده و به سرعت جذب پوست میشود. ( استفاده از محصولاتی که فاقد چربی، بدون عطر، بدون مواد شیمیایی و غیر کومدوژنیک هستند توصیه میشود)

کنترل چربی پوست:

از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک یا رتینوئیدها برای کنترل چربی و پیشگیری از آکنه استفاده کنید.

لایه برداری پوست:

بهتر است هفته ای دو بار پوست خود را لایه برداری کنید.  برای این کار می‌توانید از ماسک‌های طبیعی مانند ماسک گل خاکستری، ماسک آلوئه ورا یا ماسک ژله‌ای با خواص تمیز کننده و ضد آکنه استفاده نمایید.

حجافظت در برابر آفتاب

حفاظت: از یک کرم ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کنید تا شما در برابر آفتاب محافظت شود .(استفاده از ضد آفتاب‌های با فرمولاسیون‌های ژله‌ای یا سرشار از آب و کمترین مقدار روغن پیشنهاد میشود)

مواردی که بیان شد بین روتین شبانه و روزانه مشترک است، با این تفاوت که در روتین شبانه ماساژ صورت و همچنین استفاده از کرم دور چشم(در افراد بالای 30 سال) نیز باید انجام شود.

روتین پوستی برای پوست حساس

پوست‌های حساس نیاز به مراقبت خاص و روتین پوستی مناسب دارند که بهتر است توسط پزشک یا متخصص پوست مورد تجویز قرار گیرد. پوست‌های حساس ممکن است به عوامل محیطی، محصولات شیمیایی یا حتی مواد غذایی حساسیت نشان دهند و بنابراین نیاز به یک روتین پوستی ملایم و مناسب دارند.

متخصص پوست می‌تواند بر اساس نیازهای خاص پوست شما، محصولات مراقبتی و درمانی مناسب را تجویز کند. این محصولات ممکن است شامل مرطوب‌کننده‌های ملایم، شست و شو دهنده صورت بدون عطر و مواد شیمیایی محرک، ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی مناسب برای پوست حساس و محصولات ضد التهاب و آرامش‌بخش برای کنترل حساسیت و التهاب پوست باشند. بنابراین در چنین مواقعی مشورت با پزشک یا متخصص پوست برای تعیین روتین پوستی مناسب بسیار حیاتی است.

نکته: یک نکته مهم که در تمام روتین های پوستی باید رعایت شود در مورد  مقدار مصرف کرم ضد آفتاب می باشد. در صورتی که شما از  ضد آفتاب کرمی استفاده میکنید مقدار آن باید به اندازه دو انگشت باشد و اگر از ضدآفتاب های آبکی استفاده میکنید باید به اندازه سه انگشت ضد آفتاب برروی پوست خود بمالید و آن را هر 3 ساعت یکبار تمدید نمایید.

حال که در مورد روتین های پوستی صحبت نمودیم، قصد داریم در مورد تفاوت های روتین پوستی در آقایان و خانم ها صحبت کنیم.

تفاوت های روتین پوستی مردانه و زنانه

روتین پوستی مردانه و زنانه تقریباً اصول یکسانی دارند؛ اما از آنجایی که تفاوت هایی از لحاظ میزان ضخامت پوست، سبک زندگی و… بین خانم ها و آقایان وجود دارد نوع روتین پوستی آنها کمی متفاوت خواهد بود که در ادامه به مهم ترین تفاوت ها اشاره نموده ایم.

  1.  شستشو: استفاده از یک محصول شستشو مناسب برای پاکسازی پوست از آلودگی‌ها، چربی و آلودگی‌های دیگر بسیار مهم است. بنابراین آقایان باید از شستشو دهنده هایی استفاده کنند که موادی ضد عفونی کننده و ضد التهاب داشته باشند.
  2. مرطوب‌کننده: از آنجایی که در اغلب موارد پوست آقایان ضخیم تر از پوست خانم ها می باشد  آنها باید از مرطوب کننده های قوی تر و بدون الکل استفاده کنند.
  3. ضد آفتاب:به دلیل اینکه اغلب آقایان بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند ، محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV بسیار حیاتی است. اما ضد آفتابی که آنها استفاده میکنند باید کاملا سبک و غیر چرب باشد.

در حالت کلی میتوان گفت که روتین پوستی به طور تقریبی بین خانم ها و آقایان یکسان است، اما با این تفاوت که آقایان باید از محصولاتی قوی تر استفاده کنند.

نتیجه گیری و راهنمایی در مورد روش های جوانسازی پوست

تمام مواردی که بیان شد به بهبود پوست شما و همچنین جوانسازی آن کمک میکنند و اگر به طور مداوم انجام شوند نتایج آن فوق العاده خواهد بود. حال اگر شما میخواهید با سایر روش های جوانسازی و شادابی پوست نیز آشنا شوید حتما سری به صفحه کلینیک سوفی بزنید. در این کلینیک از بهترین دستگاه ها و روش ها برای جوانسازی و بهبود پوست استفاده میشود که لازم است آنها را بشناسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *