مراقبت از پوست در فصل تابستان

همانطور که میدانید مراقبت از پوست در فصل تابستان اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا در این فصل، پوست بیشتر در معرض آفتاب، گرما و عوامل آب و هوایی قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی شود.

در واقع پوست در تمام فصول سال بخصوص فصل تابستان در معرض اشعه‌های مضر UV قرار می‌گیرد که می‌تواند باعث تحریک، قرمزی، تغییرات ناخواسته در بافت پوست، آفتاب‌سوختگی و حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

علاوه بر این، آلودگی‌های محیطی، عرق و چربی بیش از حد پوست نیز در این فصل منجر به مشکلات پوستی خواهند شد. بنابراین مراقبت مناسب از پوست برای حفاظت از آن در برابر این عوامل آسیب‌رسان ضروری است. اما در چنین شرایطی باید چه اقداماتی انجام داد؟ ما به شما خواهیم گفت. اما در ابتدا اجازه دهید کمی به طور کلی در مورد مشکلات پوستی در فصل گرما صحبت نماییم. سپس تمام موارد مربوط به مراقبت از پوست را بیان میکنیم.

مشکلات پوستی در فصول گرم

مشکلات پوستی در فصول گرم

لک های پوستی در فصل تابستان

لک پوستی یک مشکل پوستی است که معمولاً در فصل‌های گرم سال بیشتر شدت می‌یابد. این مشکل در اثر افزایش تولید ملانین در پوست به وجود می‌آید که این امر منجر به لک هایی تیره‌تر و نامنظم  در برخی از نقاط  پوست می‌شود. در واقع عواملی مانند تابش اشعه‌های ماوراء بنفش، دمای بالا، عدم استفاده از محصولات ضدآفتاب  و تغییرات هورمونی می‌توانند فرایند تولید ملانین را افزایش دهند و لکه‌های پوستی را تشدید کنند.

جوش، آکنه و چربی پوست در تابستان

در فصل تابستان، مشکلات پوستی مانند جوش، آکنه و چربی پوست ممکن است بیشتر شدت بگیرند. این امر معمولاً به عواملی مانند گرما، تعریق بیشتر، استفاده از محصولات آرایشی نا مناسب و فعالیت های بدنی شما مربوط می‌شود.

به طور معمول، گرما و تعریق بیشتر می‌تواند منجر به افزایش تولید چربی پوست و انسداد منافذ آن شود. بنابراین اگر تولید و تجمع ترشحات چربی در غده‌های چربی روی پوست افزایش یابد و منافذ باز پوست مسدود شود، احتمال ایجاد جوش و آکنه بیشتر خواهد شد. به همین خاطر باید به تمامی مراقبت‌های لازم برای پوست توجه کنید، تا پوستی سالم و جوان داشته باشید.

حساسیت پوست در فصل های گرم

در فصول گرم، پوست بسیاری از افراد حساس تر میشود و این مشکل میتواند بسیار آزار دهنده باشد. برخی از علایم و عواملی که حساسیت پوست در فصول گرم را تشدید می‌دهند عبارتند از:

1. تحریک‌های خارجی: در فصل گرم، پوست ممکن است به عوامل خارجی مانند تابش نور خورشید، گرد و خاک، بوی بدن، محصولات آرایشی و بهداشتی، عرق و … حساسیت نشان دهد.

2. تعریق بیش از حد: در آب و هوای گرم، بدن تلاش می‌کند خود را خنک نگه دارد و همین موضوع باعث افزایش تعریق خواهد شد.  این تعریق زیاد می‌تواند باعث تحریک پوست و افزایش حساسیت شده و آسیب هایی به پوست وارد کند.

3. پوشاندن پوست: استفاده از لباس‌های نامناسب (پلاستیکی) و تنگ می‌تواند به افزایش حرارت و تعریق بیش از حد بینجامد و باعث تحریک و حساسیت پوست شود.

4. تغییرات ناشی از شیمیایی‌ها: مصرف مواد شیمیایی، عطر و مواد تحریک‌کننده دیگر می‌تواند باعث حساسیت پوستی در فصل‌های گرم شود.

پیری پوست در فصل تابستان

تابش نور خورشید و اشعه ماورای بنفش می تواند بر روی کلاژن سازی و سلامت پوست نقش بسیار مهمی داشته باشد. در واقع با برخورد نور UV به روی پوست، سلول هایی که کلاژن و الاستین سازی می کنند، که هردو پروتئین های مهم در زمینه ایجاد جوانی و نشاط پوست می باشند تضعیف شده و عملکرد خود را از دست می دهند. این حالت به مرور  زمان  سنتز و تولید این دو پروتئین را کاهش پیدا کرده  و پوست خاصیت الاستیسیته و کشسانی خود را از دست می دهد. بدین ترتیب فرد به مرور و با عدم رعایت نکات لازم در آب و هوای گرم فصل تابستان، دچار پیری زودرس و چین و چروک خواهد شد.

مواردی که بیان شد مهم ترین مشکلات پوستی هستند که در فصل تابستان ایجاد میشوند و برای اینکه از چنین مشکلاتی جلوگیری شود، لارم است تا اقدامات زیر انجام شود.

راه های مراقبت از پوست در فصل تابستان

راه های مراقبت از پوست در فصل تابستان

در فصل تابستان، مراقبت از پوست بسیار ضروری است. بنابراین اقداماتی مانند استفاده از کرم‌های ضد آفتاب(با SPF مناسب)، پوشش کامل، مصرف آب کافی، تغذیه مناسب و… به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک می‌کنند که در ادامه در مورد هر کدام از آنها صحبت خواهیم نمود.

استفاده از ضدآفتاب

در آب و هوای گرم و در فصل تابستان، استفاده از ضدآفتاب بسیار اهمیت دارد زیرا نور خورشید و ماورای بنفش در این فصل بیشترین شدت خود را دارند و می توانند به پوست آسیب بزنند. انتخاب یک ضدآفتاب با حداقل SPF 50 و با طیف وسیع محافظتی از طول موج UVB و UVA اهمیت زیادی دارد.

ضدآفتاب باید حتماً حداقل هر دو ساعت یکبار مجدداً بر روی پوست تمدید شود و همچنین باید بلافاصله پس از شنا یا تعریق زیاد دوباره مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای هر نوع پوست باید از کرم ضد آفتاب مخصوص آن پوست استفاده شود.

اگر اطلاعات دقیقی در مورد کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود ندارید، حتما به مقاله معرفی انواع ضد آفتاب سری بزنید.

استفاده از شوینده ها و لایه بردارهای مناسب

برای استفاده از شوینده نیز باید به نوع پوست توجه نمود. بنابراین افراد با پوست چرب در تابستان باید در مرحله اول پوست خود را با شوینده های ملایم و مخصوص پوست چرب شست و شو دهند. در مرحله دوم  حداکثر هفته 2 بار پوست خود را به کمک اسکراب های مناسب لایه برداری کنند تا چربی و سلول های مرده پوست از بین بروند. در مرحله سوم، استفاده از تونرهای مخصوص پوست چرب پیشنهاد میشود. زیرا چربی پوست به کمک تونر  متعادل شده و پوست درخشان باقی می ماند. در مرحله چهارم، استفاده مرتب از آبرسان های سبک و غیر چرب و همچنین کرم های ضد آفتاب مناسب پوست چرب، می‌تواند از آسیب های آفتاب جلوگیری کند.

افرادی که دارای پوست خشک هستند، در فصل تابستان به دلیل تبخیر و کمبود آب بدن ممکن است دچار خشکی شدید و قرمزی پوست شوند.  در چنین شرایطی این افراد باید روزانه از مرطوب کننده های غنی استفاده کنند تا رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشکی آن جلوگیری شود. همچنین،  استفاده روزانه از شوینده های مخصوص پوست خشک که فاقد الکل و مواد شیمیایی هستند نیز توصیه می‌شود تا پوست آسیب نبیند.

افراد دارای پوست مختلط نیز باید در فصل تابستان  روتین مراقبتی خاصی را دنبال کنند. ابتدا باید از شوینده های ملایم و مناسب پوست مختلط استفاده نموده، تا به تعادل رساندن میزان چربی و رطوبت پوست کمک کنند. سپس می‌توانند هفته ای یک تا دو بار از لایه بردار ملایم استفاده نمایند تا سلول های مرده پوست برطرف شده و جذب مرطوب کننده ها بهتر انجام شود.(استفاده از محصولات لایه بردار فقط باید برای نقاط مختلط پوست استفاده شود)

بعد از آن، استفاده از تونر مناسب پوست مختلط می‌تواند به حفظ تعادل پوست کمک کند. همچنین استفاده از آبرسان سبک و غیرچرب، به تامین رطوبت پوست کمک می‌کند.

نوشیدن آب به مقدار کافی

نوشیدن آب یکی از مهم ترین راه های مراقبت از پوست در فصل تابستان می باشد. زیرا آب می تواند پوست را نرم، شفاف و درخشان نگه دارد و از خشکی آن جلوگیری کند. همچنین، مصرف مناسب آب میتواند به دفع سموم از طریق ادرار و عرق و همچنین تنظیم دمای بدن در  آب و هوای گرم کمک نماید. علاوه بر این، آب به انتقال مواد مغذی به سلول های پوستی کمک می کند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می نماید.

رعایت تغذیه مناسب

تغذیه مناسب در فصل تابستان برای سلامت پوست بسیار مهم است. در این فصل، مصرف غذاهای تازه، سبزیجات و میوه های آبدار مانند آووکادو، هندوانه، طالبی، خیار، گوجه فرنگی و کلم بروکلی می تواند به نرمی، شادابی و درخشندگی پوست کمک کند. این مواد غذایی سرشار از آب، ویتامین و مواد معدنی هستند که برای تغذیه و حفظ سلامت پوست ضروری هستند. همچنین، مصرف پروتئین های سالم مانند ماهی، مرغ و لبنیات کم چرب نیز برای تقویت و ترمیم سلول های پوستی اهمیت دارد. در کنار این موارد، محدود کردن مصرف غذاهای پرکالری و چرب می تواند از بروز مشکلات پوستی در این فصل جلوگیری کند.

علاوه بر تمام مواردی که در مورد مراقبت از پوست در فصل تابستان بیان شد، داشتن پوشش مناسب و کامل در فصل تابستان نیز برای سلامت پوست بسیار ضروری است. پوشیدن لباس های آزاد، نخی و پوشاننده بدن می تواند از تابش مستقیم نور خورشید بر پوست جلوگیری کند. این امر از بروز آسیب های ناشی از اشعه ماورای بنفش، همچون لک و پیری زودرس پوست، پیشگیری می کند. همچنین اگر میخواهید از پیری پوست خود به صورت ماندگارتری جلوگیری نمایید استفاده از روش های درمانی لیزری و درمان به کمک هایفوتراپی نیز به شدت پیشنهاد میشود.

سخن پایانی

در حالت کلی میتوان گفت که در فصل تابستان، مراقبت از پوست بسیار اهمیت پیدا می کند. گرمای شدید، تابش مستقیم آفتاب و افزایش فعالیت های بیرون از خانه می توانند بر سلامت و شادابی پوست تاثیر منفی بگذارند. بنابراین، توجه ویژه به نیازهای پوست در این فصل ضروری است.

استفاده مرتب و کافی از کرم ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی بالا می تواند پوست را در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماورای بنفش محافظت کند. همچنین استفاده از لباس های سبک و پوشاندن پوست در برابر آفتاب(به کمک کلاه و عینک آفتابی) نیز راه کار موثری می باشد.

علاوه بر این، حفظ رطوبت پوست با استفاده از کرم های مرطوب کننده و پرهیز از شستشوی بیش از حد پوست می تواند به جلوگیری از خشکی و التهاب پوست کمک کند. همچنین استفاده از مواد طبیعی و ملایم برای پاکسازی پوست نیز توصیه می شود. در کنار این مراقبت های موضعی، رعایت سبک زندگی سالم نیز می تواند به بهبود وضعیت پوست کمک نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *